Csapágy

Csapágy

Golyóscsapágyak fajtái

2022. október 18. - Pandora02

A golyóscsapágy az egyik legáltalánosabban használt csapágyfajta. Egy sor golyóból áll, amik két fémgyűrű közé esnek, a belső gyűrű szabadon forog, míg a külső álló helyzetben marad. A golyóscsapágyak alacsony súrlódással dolgoznak a gördülés során, de a teherbíró képességük véges. Az alkalmazás függvényében különböző típusú csapágyak közül lehet választani. 

Golyóscsapágyak típusai:

  1. Mélyhornyú golyóscsapágy: A legelterjedtebb golyóscsapágy, melyet széles körben alkalmaznak. Masszív külső és belső gyűrűből állnak, illetve golyókosárral. Felépítésük egyszerű, lehet 1 és 2 sorú, illetve lehet nyitott és tömített kivitelben. A kis súrlódás miatt magas fordulatszámon alkalmazhatóak. Könnyen felszerelhetőek és alacsony a karbantartási igényük.
  2. Önebálló golyóscsapágy: Ez a típusú csapágy képes a tengely adta szöghibák kiküszöbölésére. A belső gyűrű mély horonnyal rendelkezik (a mélyhornyú golyóscsapágyhoz hasonlóan), illetve két sor golyóból áll, illetve külső gyűrűből. A külső gyűrű homorú, ez biztosítja a belső gyűrűnek a szöghibákhoz mérten az illeszkedést. 
  3. Axiális golyóscsapágy: A golyóscsapágyak speciális típusához tartoznak, melyek kifejezetten az axiális terhelés felvételére szolgálnak, a radiális terhelés felvételére nem alkalmasak. Az axiális csapágyak alacsony zajszintűek, gördülékenyen működnek és nagy sebességre képesek. Egyirányú és kétirányú csapágyként is kaphatóak, attól függően, hogy a terhelés egy vagy kétirányú. 
  4. Ferde hatásvonalú golyóscsapágy: A belső és külső gyűrűjében a futópályák a csapágy tengelyének irányában egymáshoz képest eltoltan helyezkednek el. Kiválóan alkalmazható olyan berendezésekben, ahol egyidejűleg axiális és radiális terhelés hat. A ferde hatásvonalú golyóscsapágyakat sok esetben párosával, egymással szemben szerelik be. 
  5. Y-csapágy: Más néven betétcsapágynak nevezik és a mélyhornyú csapágy elvén működik. A betétcsapágy egy domború külső gyűrűből és egy meghosszabbított belső gyűrűből áll és azon két csavar található, ami a tengelyre szerelést teszi lehetővé. 

Mi a csapágyak célja?

A csapágyak legfőbb feladata, hogy meggátolják a közvetlen súrlódást két mozgásban lévő fém elem közt, ezzel lényegében megakadályozva a súrlódást a nagy hőtermelést és nagy kopást. Az energiafogyasztás is csökken ezáltal, mivel a csúszó mozgást az alacsonyabb súrlódású gördülés váltja fel.  

Gördülőcsapágyak

A gördülőcsapágyak görgőket vagy golyókat tartalmaznak és arra használják, hogy megkönnyítsék az alkatrészek szabad forgómozgását. A gördülő súrlódás nagysága alacsonyabb, mint a csúszó súrlódás. Még, ha lineáris mozgást szeretnénk elérni, akkor is könnyű a forgó mozgást csúszó mozgássá alakítani, mint ahogy ezt teszik pl a szállítószalagoknál is. A mozgás lineáris ugyan, de a hajtóberendezést gördülőelemekkel teszik lehetővé. A gördülőcsapágyak kisebb súrlódással képesek hordozni a terhelést. A gördülőcsapágyakat két csoportra lehet osztani: golyóscsapágy és görgőscsapágy. 

Golyóscsapágy

A csapágyak között a golyóscsapágyak az egyik legelterjedtebbek. A golyóscsapágyak alacsony súrlódást biztosítanak a gördülés során, de a teherbíró képességük korlátozott, ennek oka a golyók és a gyűrűk közötti kis érintkező terület. Az alkalmazástól függ, hogy milyen golyóscsapágy közül lehet választani.

 A golyóscsapágyak előnyei: 

-Kopásállóság 

-Kevés kenés igény

-Alacsony súrlódás, alacsony energiaveszteség 

-Könnyen cserélhető

-Hosszú élettartam 

A golyóscsapágyak hátrányai:

-Viszonylag hangos

-Nehezen bírja a nagy súlyokat 

Mivel a golyóscsapágyaknál kicsi az érintkezési pont, ezért kisebb a súrlódás. Az ellenállás leküzdése is kisebb, így könnyebb nagyobb sebességet elérni ezekkel a csapágyakkal. 

Görgőscsapágyak

 A görgőscsapágyak henger alakú elemeket tartalmaznak. Görgőnek nevezhetünk minden olyan elemet, aminek hossza nagyobb, mint az átmérője. Mivel a külső és belső gyűrűvel pont helyett vonalban érintkezik, ezért nagyobb terheket képes felvenni a golyós csapágyakkal ellentétben. A  terhelés típusától és mértékétől függ, hogy milyen görgőscsapágyat választunk.

Görgőscsapágy előnyei:

-Alacsony súrlódás

-Könnyű a karbantartása

-Ellenáll a nagyobb radiális és axiális terheléseknek

-Kisebb rezgéssel jár

Görgőscsapágyak hátrányai:

-Drágábbak

-Zajosak

A görgőscsapágyaknak nagyobb az érintkezési felülete, ezáltal egyenletesen osztják el a terhelést.Jobban ellenállnak a nagyobb erőknek és kevésbé hajlamosak a meghibásodásra. Érdemes alacsonyabb sebességen alkalmazni, nagyobb a súrlódás, ami magasabb hőmérsékletet eredményez, így gyorsabb a kopás is. 

Siklócsapágyak

A siklócsapágy a csapágyak legszimplább típusa. Egyszerű kialakításúak, általában egy felületből áll, nem tartalmaz gördülőelemeket. A siklócsapágy gyakorlatilag egy tengelyre szerelt hüvely, ami illeszkedik a furatba. A siklócsapágy tömör, olcsó, könnyű és nagy a teherbíró képességű. A gördülőcsapágyakhoz képest a siklócsapágy egy olajrétegen csúszik, nem pedig gördülőelemeken. A siklócsapágyakat forgó, csúszó, oszcilláló mozgáshoz használják.Képes többirányú mozgásra, a statikus és dinamikus terhelés felvételére. Gyakran alkalmazzák az autóiparban, mezőgazdaságban illetve az építőiparban. A gömbcsukló szintén siklócsapágy, ami két részből áll, egy külső és egy belső gyűrűből. Bár hasonlít a gördülőcsapágyakhoz, de a két gyűrű között nincs gördülőelem. 

Hogyan cseréljük le a csapágyat?

A kerékpártól egészen a hatalmas ipari gépekig számos berendezés tartalmaz csapágyat. A csapágyak különböző formában és méretben alkalmazhatóak az ipari gépek alkatrészeként. A csapágyak olyan gépelemek, melyek csak egy bizonyos mozgás támogatására képesek, olyan gépekben melyek statikus és dinamikus terhelés alatt állnak. A hosszú élettartam érdekében érdemes prémium minőségű csapágyat választani. Minden esetben véges a csapágyak élettartama és eljön az a pont, amikor le kell cserélni. 
Mikor kell lecserélni a csapágyat?
A legfeltűnőbb jele az elhasználódott csapágynak a hang. Jellegzetes zörgő hangja jelzi, hogy eljött az ideje a cserének. Gyakran előfordulhat, hogy a csapágy a tengelyre szorul és a leszedése összetett lehet még egy szerelő számára is. Íme néhány megoldás, mely segíthet a csapágy eltávolításában. 
  1. Csapágylehúzó
Különböző méretekben lehet beszerezni barkácsüzletekben és szerszámboltokban. Egyszerű működésű szerszám mely többféle változatban kapható. Létezik hidraulikus csapágylehúzó, karos csapágylehúzó mely 2 és 3 körmös változatú, illetve kapható készletben többféle funkcióval ellátva. A szerszám közepén található egy menetes szár, aminek a hegye beleilleszkedik a tengelyen lévő mélyedésbe, amin a csapágy található, ennek köszönhetően stabil helyzetben marad és meggátolja az elmozdulást. Amint a szerszám középre illeszkedett, a körmöket be kell akasztani a csapágy külső gyűrűjébe, majd a menetes szár tekerésével elkezd leoldódni a csapágy. Érdemes figyelni folyamatosan a csapágy mozgását, viselkedését, ugyanis előfordulhat, hogy nem indul meg. Normál esetben ez a megoldás gond nélkül működik.
  1. Préselés
Vannak olyan csapágyak, melyeknek az össze- és szétszerelése is nagyobb, egyenletes erőt igényel. Ebben az esetben a csapágylehúzó nem a legjobb megoldás. A csapágyegységet egy erre kialakított présbe helyezik és a csapágy lehúzóval ellentétben, nem a csapágyat érinti az erőhatás, hanem a tengelyt nyomja ki a csapágyból. Fontos, hogy nagy figyelemmel végezzük a feladatot annak érdekében, hogy a tengely ne sérüljön.
 
Ezek azok az eljárások, melyek szakszerűen és biztonságosan elvégezhetőek. Semmiképp sem ajánlott kéziszerszámokkal eltávolítani a csapágyat! Előfordulhat, hogy találkozhatunk olyan csapágyakkal is, melyek viszonylag egyszerűen eltávolíthatóak, de a másik véglet megnehezítheti a munkafolyamatot. A helytől, használattól és környezettől függ, hogy a csapágy rászorul-e a tengelyre. A mezőgazdasági gépek csapágyait érheti sár, víz, föld, valamint különböző ütődések, ennek hatására nagyobb eséllyel lép fel korrózió, ami megkönnyíti a csapágy tengelyre szorulását. 

Gördülőcsapágyak

gördülőcsapágy az egyik leggyakrabban alkalmazott gépalkatrész, ami szinte valamennyi forgómozgást végző gép és berendezés nélkülözhetetlen eleme. A különböző kialakítású gördülőcsapágyakat a XIX. század második felében, illetve az 1900-as évek elején fejlesztették ki. Elterjedésük azonban az erre specializálódott gördülőcsapágy-gyártó üzemek kialakulásával indulhatott meg, amikor a gördülőcsapágyak gyártását elkezdték jó minőségű és nagy tisztaságú anyagból, valamint nagy pontossággal kezdték gyártani, ezzel biztosítva a csapágy terhelés legkedvezőbb feltételeit.
 
Napjainkban már rendszeresen alkalmazunk olyan eszközöket, melyekben csapágy található. A  legelső ilyen eszköz, ami legelőször az ember eszébe jut az a gépjármű, de ugyanúgy igaz ez a motorkerékpárokra és a hagyományos kerékpárokra isBármilyen ipari területet nézünk a csapágy egy olyan alkatrész, amely elengedhetetlen a működéshez. A háztartási berendezésekben sem idegen a csapágy jelenléte. Gondolva itt olyan mindennapi gépekre, mint pl. mosógép, mikró, porszívó, hűtő és egyéb eszközök.

Mivel a csapágy mozgást végez, terhelődik, használódik, így még az optimális karbantartás mellett is eléri egy idő után élettartama végét. A csapágy élettartam minden esetben véges, de a felhasználási idő függ a karbantartástól, összeszereléstől és a használat jellegétől. Annak érdekében, hogy az élettartamot kimaxoljuk, érdemes felső kategóriás minőségi csapágyakat alkalmazni, szakszerűen beszerelni és megfelelő összetételű, prémium minőségű kenőanyagokat használni.
 
De mi történik, amikor egy csapágy elromlik, elkopik és elérkezik a cserének az ideje?
Talán az egyik legjellegzetesebb ismertető jegye egy meghibásodott csapágynak a zaj. Jellegzetes zörgő hangja egyértelműen jelzi, hogy ideje lecserélni. Ez a hang használat közben észlelhető, mely különösebb ellenőrzés nélkül is észrevehető. A másik egyértelmű jele a kotyogás. Járműveknél pl. a kerék levegőbe emelésével azonnal észlelhető, a kerekek nem megszokott mozgása.
 
Gyakori jelenség, amikor a csapágy a tengelyre rászorul.
A tengelyre szorult csapágy eltávolítása egészen bonyolult feladat lehet még egy szakképzett szerelő számára is, de talán nagyobb kihívást jelenthet azok számára, akik egy házkörüli gépet szeretnének maguk megjavítani.

Hogyan kerülhetjük el legkönnyebben a csapágy meghibásodásokat?

A csapágyak kiemelkedően fontos szerepet töltenek be a gépipariban, ugyanis a csapágyak biztosítják a forgó alkatrészek gördülékeny munkavégzését. Több tényező okozhatja a csapágyak meghibásodását, éppen ezért érdemes a következőkre odafigyelni.
  •  Megfelelő tárolás és beszerelés
Amennyiben a csapágy nem azonnal kerül beszerelésre, akkor érdemes az eredeti csomagolásában, vízszintesen, lehetőleg száraz helyen tárolni. A beszerelés előtt érdemes utánajárni az adott csapágy beszerelésének menetéről, ugyanis csapágy típustól függően változhat a beszerelés menete.
  • Ügyeljünk arra, hogy ne terheljük túl a csapágyat
Fontos a csapágy kiválasztásánál, hogy minőség szempontjából lehetőleg azonos csapágyat válasszunk és ne cseréljük ki egy olcsóbb, kevésbé strapabíró csapágyra, mert nagyobb kárt és anyagi veszteséget generálhat a beszerelése, illetve ha eltörik a csapágy, akkor károsodást okozhat a gép más alkatrészeiben is.
  • Szennyeződés elleni védelem
Nagy kárt okozhat a csapágyakban, a bele kerülő szennyeződés, ugyanis a bele kerülő szennyeződések tovább növelhetik a súrlódást, ami a csapágy idő előtti tönkremenetelét okozhatja. Vizsgáljuk meg a csapágy működési körülményeit és ehhez mérten válasszuk ki azt a csapágyat, amely megfelelő minőségű védőlemezzel van felszerelve.  
  • Korrózió elleni védelem
Már azzal is csökkenthetjük a korrózió kialakulásának mértéket, ha a beszerelés alkalmával kesztyűt viselünk, így csökkentjük annak az esélyét, hogy a kezünkről por vagy izzadság kerüljön a csapágyba. A korrózió előfordulását a nagy mértékű nedvesség okozhatja. A korrózió kialakulását megelőzhetjük a megfelelő rozsdásodásgátló kenőanyagok alkalmazásával.
  •  Megfelelő kenés
Mielőtt kiválasztanánk a csapágyhoz a kenést, figyelembe kell venni a sebesség nagyságát és a hőmérsékletet is, mivel a kenőanyagok elvezetik a hőt és csökkentik a súrlódást. Ha nem megfelelő a kenés a mennyisége, akkor a csapágy idő előtt tönkre mehet, illetve itt is fontos, hogy elkerüljük a csapágyba kerülő szennyeződéseket. 

Golyóscsapágyak táblázata

  SKF FAG/INA NTN ASAHI NSK RHP SNR
UC200 YAR-2F GYE-KRRB UC200 UC200 UC200 1000G UC200
    UC200 / LLJ   UC200 / LLJ T1000G  
YAR2-2F         1000GFS UC200.G2
AS200 YAT2 GAY-NPPB AS200 B200 AS200 200G US200.G2
AEL200 YET2 GRAE-NPPB AEL200 KH200+ER AEL200 1200ECG ES200.G2
UEL200 YEL2-2F GE-KRRB UEL200 UG200+ER UEL200 1000DECG EX200.G2
  GE-KPPB-3          
YEL-2F   UEL200   UEL200 T1000DECG EX200.G2
UK200 YSA2-2F GSH-RRB UK200 UK200 UK200 1000DECGFS UL200.G2
CS200ZZ 1726200-2RS1 200-NPPB CS200LLU CS200ZZ CS200LLU 1000KG CS200
UC300   GNYE-KRRB UC300 UC300 UC300 1726200-2RS UC300
UCP200 SY-TF / SYJ-TF RASEY UCP200 UCP200 UCP200 NP UCP200
UCPX00     UCPX00 UCPX00 UCPX00 MP  
UELP200 SY-WM / SYJ-WM RASE UELP200 UGP200 UELP200/EWP200 NP-DEC EXP200
AELP200 SY-FM / SYJ-FM PASE AELP200 KHP200 AELP200/ENP200 NP-EC ESP200
ASP200 SY-RM / SYJ-RM PASEY ASP200 BP200 ASP200/UBP200 NP-A  
UCF200 FY-TF / FYJ-TF RCJY UCF200 UCF200 UCF200 SF UCF200
UCFX00     UCFX00 UCFX00 UCFX00 MSF  
UELF200 FY-WM / FYJ-WM RCJ UELF200 UGF200 UELF200 SF-DEC EXF200
AELF200 FY-FM / FYJ-FM PCJ AELF200 KHF200 AELF200/- SF-EC ESF200
ASF200 FY-RM / FYJ-RM PCJY ASF200 BF200 ASF200/UBF200 SF-A  
UCFL200 FYTB-TF / FYTJ-TF RCJTY UCFL200 UCFL200 UCFL200 SFT UCFL200
UCFLX00     UCFLX00 UCFLX00 UCFLX00 MSFT  
UELFL200 FYTB-WM / FYTJ-WM RCJT UELFL200 UGFL200 UELFL200/EWFL200 SFT-DEC EXFL200
AELFL200 FYTB-FM / FYTJ-FM PCJT AELFL200 KHFL200 AELFL200/- SFT-EC  
ASFL200 FYTB-RM / FYTJ-RM PCJTY ASFL200 BFL200 ASFL200/UBFL200 SFT-A  
UCFC200 FYC-TF RMEY UCFC200 UCFC200 UCFC200 FC  
UCFCX00     UCFCX00 UCFCX00 UCFCX00 MFC  
UELFC200 FYC-WM RME UELFC200 UGFC200 UELFC200/EWFC200 FC-DEC EXFC200
AELFC200 FYC-FM PME AELFC200 KHFC200   FC-EC  
ASFC200 FYC-RM PMEY ASFC200 BFC200   FC-A  
AELFD200   FLCTE AELFD200 KHLCTE200 AELFD200/ENFD200 LFTC-EC  
ASFD200     ASFD200 BLCTE200 ASFD200/UBFD200 LFTC-A ESFD200
UCPA2 SYF-TF RSHEY       SNP UCPAE200
SYF-WM RSHE       SNP-DEC  
SYF-FM PSHE       SNP-EC ESPAE200
SYF-RM PSHEY       SNP-A  
UCFH200   UCFB200 UCFH200 UCFK200 UCFH200    
UCT200 TU-TF RTUEY UCT200 UCT200 UCT200 ST UCT200
UCTX00     UCTX00   UCTX00 MST  
UELT200 TU-WM RTUE UELT200 UGT200 UELT200 ST-DEC EXT200
AELT200 TU-FM PTUE AELT200 KHT200   ST-EC  
AST200 TU-RM PTUEY AST200 BT200   ST-A  
UCHB200   RHEY UCHB200 UCECH200 UCHB200 SCH / SCHB  
UELHB200   RHE UELHB200     SCH / SCHB-DEC  
AELHB200   PHE AELHB200     SCH / SCHB-EC  
ASHB200   PHEY ASHB200     SCH / SCHB-A  
AELPP200 P-TF         LPB ESPP200
ASPP200 P-WM         LPB-DEC  
  P-FM PB AELPP200 KHPP200 AELPP200 LPB-EC  
  P-RM PBY ASPP200 BPP200 ASPP200 LPB-A  
AELPF200 PF-TF RRY       SLFE  
ASPF200 PF-WM RR       SLDE-DEC  
  PF-FM RA AELPF200 KHPF200 AELPF200 SLFE-EC  
  PF-RM RAY ASPF200 BPF200 ASPF200 SLFE-A  
AELPFL200 PFT-TF RRTY       SLFL ESPFL200
ASPFL200 PFT-WM RRT       SLFL-DEC  
  PFT-FM RAT AELPFL200 KHPFL200 AELPFL200 SLFL-EC  
  PFT-RM RATY ASPFL200 BPFL200 ASPFL200 SLFL-A  
SUC200              
MUC200              

Kenőanyagok

A kenőanyagok használata minden ipari berendezésben elengedhetetlen, hogy a forgó berendezések megfelelően működjenek. A berendezések ideális működéséhez, megfelelő működéséhez és a maximális üzemi teljesítmény eléréséhez elengedhetetlen a kenőanyagok megfelelő mennyiségben és adott időközönkénti alkalmazása. A csapágy meghibásodását több körülmény is okozhatja, a magas üzemi hőmérséklet, és a nagy terhelés. A magas hőmérséklet során a kenőanyag veszít az ellenálló képességéből. A kenőanyagok csökkentik a csapágyak idő előtti meghibásodását, a berendezések leállásának előfordulását és növelheti az energiahatékonyságot. A zsírkenés a gördülőcsapágyaknál több előnnyel rendelkezik, mint az olajkenés.

zsirzo.jpg

A zsírzógomb masszív kialakítású és alkalma nagyobb mennyiségű olaj felvételére és szivárgás valamint túlfolyás nélkül képes a csapágyakat és gépberendezéseket ellátni kenőanyaggal. A kialakításának köszönhetően ellenálló a szennyeződésekkel szemben, mert a szerelvény mindaddig zárva van, amíg a zsírzópisztoly ki nem oldja. A kioldást követően a zsír a berendezésekhez és a csapágyhoz áramlik. 

A viszkozitás a folyadékokban a belső súrlódást jelenti. Mivel a víz folyékonyabb, mint az olaj ezért kisebb a viszkozitása az olajjal szemben. A felhasználás szempontjából a kenőolajnál a viszkozitás nagyon fontos (talán legfontosabb). Newton törvénye szerint a “folyadékrétegek” elcsúszása során fellépő erő egyenesen arányos a súrlódó felületek nagyságával, egymáshoz viszonyított sebességével és fordítottan arányos a rétegek távolságával.

A felhasználási hely szabja meg, hogy milyen viszkozitású olajat használunk. Az olaj az egymáson elmozduló – műanyag, fém stb. – felületek között filmréteget képez, ami meggátolja a felületek egymással való érintkezését. Ha a kenőanyag nem tud megmaradni a súrlódó felületek között, a kenés nem megfelelő, az alkatrészek, berendezések idő előtt tönkremennek. A kenés minősége erősen függ a kenőanyag viszkozitásától. Ha a felületek közötti nyomóerő nagy, akkor nagyobb viszkozitású olajat kell használni, mert a kis viszkozitásút kiszorítanák az alkatrészek maguk közül.

Csapágyegységek

A csapágyegységek egy betétcsapágyból és az ahhoz tartozó házból tevődnek össze, amit részegységekre vagy gépvázra lehet csavarozni és a forgótengelyek megtámasztását segítik elő. Nem szükséges a csapágyházak pontos megmunkálása, ezáltal költséghatékonyabbak és egyszerűbben alkalmazhatóak, viszont maximális gördülőcsapágy teljesítményt nyújthatnak.

A golyóscsapágyakat a sokszínűségüknek és a kiterjedt felhasználási területnek köszönhetően számos ipari mechanizmusban használják. A golyóscsapágy egységek egy házba szerelt betétcsapágyból állnak. A betétcsapágy nem más, mint egy  mélyhornyú csapágy, ami egy domború külső gyűrűből és egy meghosszabbított belső gyűrűből áll, ami csavarokat tartalmaz, melyek rögzítik a csapágyat a tengelyre. A ház pedig egy gömbölyű, de homorú furattal rendelkezik, amibe illeszkedik a csapágy. A gördülőcsapágy egységek masszív, beszerelésre kész egységek, melyeket gyárilag szerelnek, kennek és tömítenek, hogy minél hosszabb élettartamot biztosítsanak neki. Egyszerű beépítésűek és könnyű beállításúak, emiatt kiválón alkalmazhatóak az ipari területen. 

 

csapagyegyseg.jpg

Az UC-csapágyak más hasonló csapágy egységekhez képest ideálisabb védelmet nyújtanak a szennyeződésekkel szemben. A rögzítőrendszernek köszönhetően az UC-csapágyak ideális választást jelentenek az anyagmozgató berendezések esetén, ahol a kiváló rögzítőerő és a szennyeződések elleni védelem kisebb karbantartási igényt és hosszabb üzemi élettartamot biztosít. 

Az UC golyóscsapágy-egységek kialakított tömítőrendszere komplex védelmet biztosít a szennyeződések ellen. Az UC golyóscsapágy-egységeket hernyócsavaros rögzítőtechnológiával látták el az olyan berendezésekhez, amiknél nagyobb fordulatszámon még pontosabb tengelykiegyensúlyozásra van szükség, illetve ahol a rezgés problémát okozhat. Az UC-csapágyházak masszív alappal és lábakkal rendelkeznek annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsék a szennyeződés felhalmozódásának kockázatát, ez pedig kiemelkedően fontos azoknál az berendezéseknél, ahol a tisztaság alapvető követelmény.

Különböző típusú csapágyházak léteznek, ideértve az osztott álló csapágyházat, a rövid talpas osztott álló csapágyházat, a peremes csapágyházat (négyszögletes, ovális vagy kerek formájú, két-, három- és négycsavaros felfogatási lehetőséggel), valamint a párhuzamos vezetősínes csapágyházat (lineáris alkalmazásokhoz).

Siklócsapágy

A siklócsapágy a csapágyak egyik főbb típusához tartozik. Egyszerű szerkezetű. A siklócsapágy alkalmazása során a tengely és a csapágy felülete elsiklik egymáson, vagy valamilyen olajrétegen. Egyik nagy előnye, hogy könnyen gyártható és javítható, valamint a nagyobb csúszófelületnek köszönhetően csökken a rezgés és a zaj, ezért csendesebb a gördülőcsapágyakhoz képest. Hátránya, hogy nagyobb a súrlódás és a kopás.

Milyen típusú siklócsapágyak vannak?

Persely: A gördülő csapágyakkal szemben a perselyek olcsóbb, egyszerűbb a szerelésük, gyártásuk és javításuk. Továbbá laza tűrésűek és a szennyeződésekkel szemben is ellenállóbak, nagy teherbírású és bármely méretben gyártható. A legegyszerűbb kialakítású hüvely alakú csapágyak, többféle anyagból készülhetnek. A teljes mértékig fémből készült csapágyak súrlódása alacsony, de nagyobb sebességnél zörgést okozhat. Különleges esetekben és speciális anyagból készítve kenés nélkül is üzemeltethető. Hátránya, hogy nagyobb a súrlódás, illetve több karbantartást és nagyobb mennyiségű kenőanyagot kíván. A hengeres csapágyak radiális terhelés felvételére alkalmasak, míg a peremes hüvelyes csapágyak axiális terhelés felvételére alkalmasak. A perselyek kialakítása egyszerű, de a teljesítményüket és a funkciójukat az anyag minősége befolyásolja. A bronz perselyek tartós és hosszú élettartalmúak, nehezen deformálódnak és korrodálódnak, azonban több kenést igényelnek így több karbantartásra van szükségük. A műanyag perselyek olcsóbb, alacsony súrlódású és kevés karbantartást igényel. Nem áll fenn a rozsdásodás veszélye, így nedves környezetben is használhatóak.  

Gömbcsukló: A gömbcsukló kialakítása igen egyszerű. A gömb lényegében egy csapágy, ami egy ellendarabba, csapba csatlakozik, aminek szára gyakorta menetes, hogy egy gépbe vagy berendezésbe csavarható legyen. A gömb laza illeszkedésű, ennek köszönhetően tud forogni a tokban, de a belső gyűrű megakadályozza, hogy az ellendarab elengedje a gömböt. A gömbcsuklónak két módosított változata van, ami nem más, mint az összekötő elem a gömb és a tok között, ami lehet rugó vagy egyéb csatlakozási módok. A rugó csökkenti a vázban mozgó golyó okozta vibrációt. A másik ilyen módosítás a teljes tömítés. A tömítést tartalmazó gömbcsuklók kizárják a folyadékot és a belsejükben kenés található. Ez az illesztési típus kevesebb karbantartást igényel, de a tömítés törése esetén az egész egységet ki kell cserélni. Az általános gömbcsuklók nyitottak és kenést igényelnek, kenés nélkül a gömb elkezd korrodálni és elromlik.

Mire használják az ékszíjat?

Az ékszíj a hajtástechnikai elemek között kiemelkedő szerepet tölt be. Az ékszíj a járművekben található berendezések, mint az áramtermelő generátor, a szervo, valamint a klíma meghajtására szolgál. Ezzel biztosítja az elektronikus rendszerek töltését. Tehát az ékszíj meghibásodása komoly következményekkel járhat és nagy anyagi veszteséggel. Némely kocsiban 2-3 ékszíj is megtalálható és az ékszíj elszakadása balesetveszélyes is lehet, attól függően, hogy melyik alkatrész az érintett. Az ékszíj strapabíró gumiból készül, idővel azonban megnyúlik és elkopik. Az élettartama több dologtól függ: környezeti hatások, sebesség, hogy túl laza vagy túl feszes.

ekszij.jpg

A szervo meghibásodása során először talán nem is észleljük a problémát, egészen addig amíg nem kell kanyarodni. A generátor meghibásodásánál a töltés szűnik meg, így az akkumulátortól függ, hogy a gépjármű meddig képes haladni. Az ékszíj önmagában nem nagy tétel, de a kár, amit okozhat már igen. Fontos gyakran ellenőrizni, mert az elszakadt ékszíj más alkatrészekhez csapódhat, illetve feltekeredhet, ezzel többszörösére növelve a kárt. Az ékszíj cseréje szaktudást és megfelelő célszerszámot igényel. A rendszeres ellenőrzés mellett a laza vagy kopott ékszíj okozta zajok, rezgések és zörejek jelezhetik az ékszíj kopását.

Ha az ékszíj túl feszes vagy laza! 

A túl feszes ékszíjat nem lehet észrevenni, már csak a következményeit. Megfelelő esetben a túl feszes ékszíj nem okozhat problémát, mert addigra megnyúlik mire károsodást okozhat viszont, ha nem, akkor a motor irányából zörgő hang hallatszik. A túl laza ékszíj könnyen felismerhető, ugyanis a motor indításakor visító hang hallatszik. A laza ékszíj erőteljesebben kopik, illetve a generátor töltése is ingadozhat ennek hatására, amitől az akkumulátor hamarabb lemerülhet. A laza ékszíj a hűtési berendezésnél is komoly károkat okozhat. A megfelelő hűtés nélkül túlmelegedhet a motor és felforrhat a hűtővíz.

A legtöbb hibát a nem megfelelő karbantartás okozza. Könnyen elkerülhetőek ezek a meghibásodások, ha rendszeresen és megfontoltan foglalkozunk a karbantartással.

süti beállítások módosítása