A golyóscsapágy az egyik legáltalánosabban használt csapágyfajta. Egy sor golyóból áll, amik két fémgyűrű közé esnek, a belső gyűrű szabadon forog, míg a külső álló helyzetben marad. A golyóscsapágyak alacsony súrlódással dolgoznak a gördülés során, de a teherbíró képességük véges. Az alkalmazás függvényében különböző típusú csapágyak közül lehet választani.
Golyóscsapágyak típusai:
- Mélyhornyú golyóscsapágy: A legelterjedtebb golyóscsapágy, melyet széles körben alkalmaznak. Masszív külső és belső gyűrűből állnak, illetve golyókosárral. Felépítésük egyszerű, lehet 1 és 2 sorú, illetve lehet nyitott és tömített kivitelben. A kis súrlódás miatt magas fordulatszámon alkalmazhatóak. Könnyen felszerelhetőek és alacsony a karbantartási igényük.
- Önebálló golyóscsapágy: Ez a típusú csapágy képes a tengely adta szöghibák kiküszöbölésére. A belső gyűrű mély horonnyal rendelkezik (a mélyhornyú golyóscsapágyhoz hasonlóan), illetve két sor golyóból áll, illetve külső gyűrűből. A külső gyűrű homorú, ez biztosítja a belső gyűrűnek a szöghibákhoz mérten az illeszkedést.
- Axiális golyóscsapágy: A golyóscsapágyak speciális típusához tartoznak, melyek kifejezetten az axiális terhelés felvételére szolgálnak, a radiális terhelés felvételére nem alkalmasak. Az axiális csapágyak alacsony zajszintűek, gördülékenyen működnek és nagy sebességre képesek. Egyirányú és kétirányú csapágyként is kaphatóak, attól függően, hogy a terhelés egy vagy kétirányú.
- Ferde hatásvonalú golyóscsapágy: A belső és külső gyűrűjében a futópályák a csapágy tengelyének irányában egymáshoz képest eltoltan helyezkednek el. Kiválóan alkalmazható olyan berendezésekben, ahol egyidejűleg axiális és radiális terhelés hat. A ferde hatásvonalú golyóscsapágyakat sok esetben párosával, egymással szemben szerelik be.
- Y-csapágy: Más néven betétcsapágynak nevezik és a mélyhornyú csapágy elvén működik. A betétcsapágy egy domború külső gyűrűből és egy meghosszabbított belső gyűrűből áll és azon két csavar található, ami a tengelyre szerelést teszi lehetővé.