A kenőanyagok használata minden ipari berendezésben elengedhetetlen, hogy a forgó berendezések megfelelően működjenek. A berendezések ideális működéséhez, megfelelő működéséhez és a maximális üzemi teljesítmény eléréséhez elengedhetetlen a kenőanyagok megfelelő mennyiségben és adott időközönkénti alkalmazása. A csapágy meghibásodását több körülmény is okozhatja, a magas üzemi hőmérséklet, és a nagy terhelés. A magas hőmérséklet során a kenőanyag veszít az ellenálló képességéből. A kenőanyagok csökkentik a csapágyak idő előtti meghibásodását, a berendezések leállásának előfordulását és növelheti az energiahatékonyságot. A zsírkenés a gördülőcsapágyaknál több előnnyel rendelkezik, mint az olajkenés.
A zsírzógomb masszív kialakítású és alkalma nagyobb mennyiségű olaj felvételére és szivárgás valamint túlfolyás nélkül képes a csapágyakat és gépberendezéseket ellátni kenőanyaggal. A kialakításának köszönhetően ellenálló a szennyeződésekkel szemben, mert a szerelvény mindaddig zárva van, amíg a zsírzópisztoly ki nem oldja. A kioldást követően a zsír a berendezésekhez és a csapágyhoz áramlik.
A viszkozitás a folyadékokban a belső súrlódást jelenti. Mivel a víz folyékonyabb, mint az olaj ezért kisebb a viszkozitása az olajjal szemben. A felhasználás szempontjából a kenőolajnál a viszkozitás nagyon fontos (talán legfontosabb). Newton törvénye szerint a “folyadékrétegek” elcsúszása során fellépő erő egyenesen arányos a súrlódó felületek nagyságával, egymáshoz viszonyított sebességével és fordítottan arányos a rétegek távolságával.
A felhasználási hely szabja meg, hogy milyen viszkozitású olajat használunk. Az olaj az egymáson elmozduló – műanyag, fém stb. – felületek között filmréteget képez, ami meggátolja a felületek egymással való érintkezését. Ha a kenőanyag nem tud megmaradni a súrlódó felületek között, a kenés nem megfelelő, az alkatrészek, berendezések idő előtt tönkremennek. A kenés minősége erősen függ a kenőanyag viszkozitásától. Ha a felületek közötti nyomóerő nagy, akkor nagyobb viszkozitású olajat kell használni, mert a kis viszkozitásút kiszorítanák az alkatrészek maguk közül.