A gömbcsukló felépítését tekintve nem összetett alkatrész: egy gömb illeszkedik egy belső perselyezésű ellendarabba, ennek köszönhetően a gömb a perselyen belül tud mozogni anélkül, hogy kiesne. Az iparban használt gépek és berendezések felépítése eltérő és változatos. Sok dologtól függ, hogy a gépelemek rögzítését, összeszerelését milyen megoldásokkal kivitelezik. Nem mindegy, hogy az adott berendezés milyen feladatokat képes ellátni és az egyes elemei hogyan mozognak egymáshoz képest. A gömbcsuklókat általában akkor használják, ha az összekötött elemeknek több irányban is tudniuk kell fordulni, vagyis lehetővé teszi a szabad forgást egyidejűleg két síkban, miközben meggátolja az eltolódást bármely irányban. A gömbcsukló rendkívüli esetekben csaknem 180 fokos iránymozgásra és 360 fokos forgásra képes. A gömbcsuklók kis sebességgel üzemeltethető, nagy teherbírású gépalkatrészek. Ha elengedhetetlen a gép működéséhez és mozgásához, hogy az egymáshoz rögzített merev elemek minden tengely mentén elfordulhassanak, akkor a gömbcsukló jelentheti a megoldást. Az alap gömbcsuklók nyitottak és kenést igényelnek, hogy megfelelően működjenek. Kenés nélkül a golyó rozsdásodni kezd és elveszti normál funkcióját. A tömített gömbcsuklók folyadékelválasztó tömítést tartalmaznak és a csukló belsejében kenés található. Ez a fajta illesztés sokkal kevesebb karbantartást igényelnek, de a tömítés eltörése esetén az egész egységet ki kell cserélni. A gömbcsukló leggyakoribb felhasználási területe az autóipar. Ez a berendezés segítheti a kormányrendszer forgási képességét, valamint gyakori a felfüggesztésekben, ahol a kerékhez csatlakozik a felfüggesztési rendszer.Mikor kell kicserélni a gömbcsuklókat?
A felfüggesztési rendszerekben betöltött szerepüknek köszönhetően a gömbcsuklók napi rendszerességgel használódnak, ezáltal valamikor ki kell cserélni őket. Ahogy kopik a gömbcsukló, úgy keletkezik egyre nagyobb hézag a golyó és a foglalat között. Ha túlságosan elkopik a gömbcsukló, akkor a golyó kihúzódhat a foglalatból és a kerék elválhat a járműtől. A kár megelőzése érdekében érdemes a következőkre odafigyelni:
Csörgő, zörgő zajok: Kanyarodás vagy ütés során a meglazult gömbcsuklók különböző zajokkal járhatnak, ami lehet kopogás, zörgés vagy dübögés.
Nagyobb vibráció: A kormány, illetve felfüggesztések túlzott remegése és zörgése a gömbcsukló kopását jelezheti.
Szabálytalan gumikopás: A hibás gömbcsuklók szabálytalan gumikopásokat eredményezhetnek a gumin kívül és belül egyaránt.
Fontos, hogy a megfelelő szakember végezze a gömbcsukló ki- és beszerelését.